Thursday, August 04, 2011

hanyeo 33-bab 6

Bab 6



Mia menghempas tubuhnya di atas tilam bersaiz queen bercadar hijau apple kegemarannya itu.Sakit sungguh hatinya pada makhluk Allah bernama Izz Rayyan itu.2,3 kucing berlari,naik fight mari.Habis longgar skru skeleton aku dibuatnya.Izz Rayyan kau memang nak mati.
            Jejari Mia pantas mendail nombor Izhan.Hanya mamat separa sutun itu yang mampu mendengar rintihan batin Mia yang ketandusan kasih sayang ini.
Tut..tut..tut..
“Helo”.Angkat Izhan dengan separa malas.Bengkeq(bengang) juga dibuatnya apabila minah senget ini menganggu tidurnya.
“Nyyyyahhh!!!!!!!!!!!!!Geramnya aku.Macam nak cekik-cekik ja orang”.Mia tanpa salam menyerang Izhan yang ternyata masih mamai.
“Oit.Choi.Gee~.Kau ingat gegendang telinga aku made up of besi ka.Why?What happen?Ha..aku tau.Izz Rayyan your soulmate tu la ni buat kes.Ce cete”.Ikutkan hati mahu saja Izhan menengking Mia yang memekak pepagi buta yang aman damai itu.Tapi..apakan daya merajuk aku yang pening nak pujuk.Perempuan.Sabor jala.
“Kau tau tak Nyah.Sabor jela.Seminggu ni aku dah macam hamba abdi merangkap pencaci pengangkat najis, kau tau tak.Izz mangkuk tu.Eiii..Geramnya.Adakah patut.Dia bagi cuti dekat Pak Harun tukang kebun kami tu.Then dia suruh aku buat semua keja pak Harun.Dah la kawasan rumah tu besaq gedabak.Dah la siap buat jadual waktu tugasan dekat aku.Geramnya.Ikutkan hati nak ja aku maki dia.Tapi nanti tak pasal-pasal aku kena fire”,leter Mia.
“Tak patut”.Izhan yang separa sedar itu dalam keadaan mata yang bertutup hanya mengiakan kisah ‘sedih’ Mia yang penuh drama itu.
“Lagi satu yang aku hot.Kau tak hari ni dia buat mangkuk apatah.Ada ka patut dia sengaja jatuhkan jam tangan dia yang mahal kononnya tu dalam lubang jamban.Then kau tau.Dia suruh aku amik jam tangan dia yang konon harga billion tu.Cis.Sumpah seminggu aku tak lalu makan.Gee~..geram tau”.Izhan diam membisu.Tiada respon.
“IZZHAAAAAAAAAAAAAAAAN”.
“Mak Oiii.Pecah gegendang telinga aku.Ni habis cair taik telinga aku.Chillex babe.Aku tahu.When it’s come to right point.Kau mesti boleh tumbangkan putera mangkuk kau tu.Mia the great.Sekarang just bertenang.And think like Einstein”.Hujah Izhan panjang lebar.Mia yang mengharapkan sesuatu yang extraordinary daripada Izhan ternyata kecewa.Kau pi lah geng dengan mangkuk tu.
Hatinya bengkeq.Niatnya ingin menagih kasih pada Izhan terus dinoktahkan.Talian dimatikan.
            Yang Izz Rayyan mangkuk.Izhan jamban.Boleh geng.Mia terus menarik comforternya yang berlatarkan lembu comel itu.Sakit sungguh hatinya.Sabar Mia. 15 hari lagi.Last day,bukan setakat sound.Aku bagi penyepak anak mak dara sekali dekat kau mangkuk.’Pakej Kasih Sayang Eryna Damia’.
            Izhan nyata terpanar dengan reaksi Mia.Marahlah tu.Gasak kaulah Mia.Jangan last-last kau end up sangkut dengan dia sudah.Syaitan yang menyelimuti tubuhnya habis lari bertaburan gara-gara jeritan maut Mia.Izhan bangkit dari pembaringan dan bernyanyi riang lagu Itulah Sayang sambil menuju ke bilik air.
Tanya sama hati pernahkah merindu
Ingat masa lena apa mimpi mu
Masa berjauhan apa nan dikenang
Bila difahamkan itulah sayang

...............................................................................................................................................................
Nottingham, United Kingdom.
            Foto-foto lama itu direnung sepi oleh Ryan.Hatinya ternyata sangat..bukan..tetapi..teramat merindui gadis  bernama Eryna Damia itu.Foto sewaktu zaman sekolah itu masih tersimpan rapi di dalam diari berwarna hijau itu.Hijau.Itulah warna kegemaran Mia.Satu hari nanti pabila hati gadis itu berjaya dicurinya, dia ingin sekali menyerahkan diari ini kepada Mia.Supaya Mia tahu dia bukan sekadar menyukai gadis itu tetapi....dia..Ah.
            Pandangan mata tertacap pada kanak-kanak yang sibuk membina ‘Mr.Snowmen’.Apakah khabar Mia.Sudah 2 tahun kita tidak berjumpa.Seketika dirinya melayang pada memori dahulu.
            Suasana di dalam perpustakaan sepi.Namun kesepian itu tidak dapat meredakan gelora hatinya.Jantungnya bagaikan ingin tercabut dek kerana gadis di hadapannya.Eryna Damia.Dia bukanlah berjawatan besar atau hartawan.Tapi dialah jelitawan yang telah mencuri hatiku.Hati insan bernama Aryan Qaiser.Sejak kali pertama bertentang mata sewaktu orientasi di tingkatan 4 ketika pertama kali kami menjejakkan kaki di MRSM.Eryna Damia telah mencuri hatinya.Setiap hari pasti Ryan akan curi-curi mengintai Mia.Namun Mia tidak pernah sekali pun menyedari kehadirannya.Gadis itu terlalu kebal dan exclusives untuk didekati.Bukannya Ryan tidak memiliki rupa dan harta.Beratur gadis-gadis yang ingin mendampingi dirinya.Ada yang hingga sanggup bergaduh gara-gara ingin bertakhta di hatinya.
            Pagi itu aku nekad.Diselitkan sekeping daun maple kering yang dikarang indah dengan kata-kata hati aku ke dalam buku kegemaran Mia.P/S I love you.Novel itu memang menjadi kegemarannya.
If I could reach up and hold a star for every time you've made me smile, the entire evening sky would be in the palm of my hand.
            Mia hanya tersenyum melihat nota tersebut.Tangannya sedang menulis sesuatu di dalam secebis kertas lalu diselitkan kembali ke dalam novel tersebut.
Hold it and give it to another girl. I’m just a jar of tears if I kept making you smile.

Ryan,

                I love you.

Mia,

                Hate me .
            Perbualan melalui nota itu berlangsung selama berbulan-bulan.Akhirnya kami bersemuka setelah kami mengambil keputusan untuk bersua muka.Ternyata jawapan masih menghampakan hatiku.
 Meeting you was fate, becoming your friend was a choice, but falling in love with you I had no control over”
“Then just choose me as a friend and don’t fall with me”
“Why Mia.That I am too bad for you”
“You are prefect.But..orang kata cinta tak boleh dipaksa.Dia hadir dengan sendiri.Ryan you deserve a better woman”
“I’ll wait for the moment cinta tu datang dalam hati you”
“Then wait..but..without hoping anything”
Mia mula mengeluh.Dia tahu kata-katanya mungkin menguris hati lelaki itu.
“I’m sorry.Why not kita jadi kawan dulu.It sound betterkan.And.I taklah rasa awkward sangat.At the same time, kita still a school kid man.Geli la cinta cintun nie.It’s to early dude.FRIENDS ok”.Mia menghulur salam persahabatan.Hati aku berat sekali.It’s okay.Mungkin ini akan jadi salah satu jalan untuk mendekatimu,Mia.
            Lamunan Ryan terhenti apabila telefon bimbitnya berdering.Incoming call-Zty.
...............................................................................................................................................
            Apa pula yang bakal terjadi hari ini.Entah.Mia sendiri tidak pasti. Satu keluhan yang maha berat dilepaskan Mia apabila dia melangkah masuk ke dalam rumah agam itu.10 hari lagi.Hampir 23 hari dia dikejan seperti kuli batak.Dah macam kem tentera rasanya.Ikutkan hati mahu saja dia smack down Izz.Tetapi apakan daya tak pasal-pasal Izz me’fired’ dia pulak.Sudah setengah jalan dia diharungi.No way.Aku tak boleh give up.Wake up Mia.
            Bayang Izz sudah tidak kelihatan.Adik-adiknya juga sudah ke sekolah.Hari ini aku memohon izin Ummi untuk datang sedikit lewat.Entah mengapa badannya tidak begitu enak rasanya hari ini.
            Baru saja dia ingin mencapai pintu fridge sekeping nota maut sudah ditinggalkan oleh Izz Rayyan.
Weyh hodoh,jangan lupa perisi taik ikan bilis dalam stor tu.
            Weyh hodoh.Buat itu ini.ARRRRRGGGHHHH.Aku makan jugak mangkuk ni.
            Dalam mood bebai Mia menuju ke stor perkasa dapur.
            Mak datuk nak bunuh aku ke.
            Guni yang berisi ikan bilis itu ditenung Mia tanpa berkelip.
            Nak buat kenduri ikan bilis ka mangkuk ni.
 Badannya terasa panas sekali.Tapi masih digagahi jua kudratnya sebagai seorang wanita untuk menyudahkan semua tugasan tak masuk akal Izz Rayyan si putera mangkuk itu.Lambat sungguh masa berlalu.Bila nak Maghrib nie.Aku nak balik Ya Allah.
            Idea nakal sudah bermain dimindanya.Usai memberitahu Puan Sabrina mengenai hajat adiknya Qaisara supaya meminta Mia membantunya malam ini menyelesaikan tugasan,Izz kembali berbaring.Malam nie nahas kau Mia.Tak tidurlah kau malam ini.Readers jangan fikir yellow.Maaflah aunty kerana berbohong tapi ini untuk kebaikkan semua jua.
            Pancitkan tayar moto Mia.Check.Rancangan menumbangkan Mia.Check.Mental and physical preparation Izz Rayyan yang handsome.Check.Mission mode=ready.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
            Aku masih terpanar melihat kedua-dua tayar moto aku yang kempis macam boya tak makan sebulan itu.Jahanam kau Izz Rayyan.Dahlah aku tak sihat ni.Tangan aku ni pun dah lama nak pelempang orang.
“So?”.Soal Izz.
So.Sotong.Ni tak lain tak bukan kerja kaulah Izz.Boleh pulak buat muka tak bersalah.Kalau kiut tak apalah juga.Dah macam hippo tahan cirit ja aku tengok.
“Nevermind I take a cab jala”.Mia memang tidak ada mood langsung untuk bertekak.Di tambah pula,badannya yang seram sejuk ini.
“Susahlah nak dapat public transport dekat sini.Kau tido ja dekat sini”. Ridiculous man .Mahu mama aku pelempang aku.
“Don’t worry I have told her.She said ok”.HA.Bangang. Obviously ini idea mangkuk tak berguna tu.
“Fine sekarang ni dah habis time keja kan.Gud nite.Annyeo”.Mia berlalu pergi tetapi Izz pantas memintas langkahnya.
“Buatkan aku pancake with syrup maple and aku nak hot choc sekali.Hantar dekat bilik aku.15 minutes from now.Annyeo”.Izz berlalu pergi mendaki tetangga ke biliknya.
Mangkuk hayun punya monyet.Kau siap nanti.Aku letak racun tikus dalam makanan kau.Biar mampus kau malam ni.Aku tak kisah dah kalau meringkup dalam penjara.Lagipun dalam penjara makan free and tak ada makhluk bernam Izz Rayyan.Jaga kau Izz.

………………………………………………..
            Hati Mia sebal sekali.Nyaris-nyaris dia ingin menuang racun tikus ke dalam pancake yang dipesan Izz.Nasib baik imannya masih kuat.Jika tidak neraka jahanamlah tempat kediaman aku.Nauzubillah.

            Izz kelihatan sedang bersenang-lenang bersantai dibawah sinaran rembulan sambil menikmati alunan dari gramophone kesayangannya.Mia juga tidak pasti lagu klasik apa kejadah  yang sedang memekik dari besi buruk itu.Selesai menyajikan santapan sang mangkuk ,Mia melangkah untuk pergi.Belum se’centimeter’ aku melangkah.
“weyh hodoh tolong salinkan cadar katil aku.Kotorlah”.Jamban punya mangkuk.
            Hatinya makin bernanah. Jika selepas ini Izz masih tidak membenarkan dia untuk berehat memang perang dunia ke-33 lah akibatnya.
            Usai menukar set kamar tidur Izz,Mia pun memohon diri sekali lagi.
“Weyh hodo…”.Belum sempat Izz menamatkan bicara,Mia terlebih dahulu mematahkan sendi kata Izz.
“Weyh mangkuk bin monyet.I’m not hodoh.And I’m not been paid untuk layan awak sorang.Saya dibayar untuk jaga adik-adik awak.And not you ,monyet.And I…”.Belum sempat dia menamatkan dramanya.Kepalanya terasa berat dan berpinar-pinar. Makin lama pandangannya makin kabur.Gelap.
………………………………………………………………………………………………………………………………………..
            Happy.Itulah satu perasaan yang dapat menggambarkan dirinya sekarang.Penat Zty berceloteh alkisah hidup Mia.Satu persatu kisah hidup Eryna Damia diperinci oleh Zty.Hampir sejam lebih juga kami berbual.Setelah menamatkan panggilan daripada Zty.Seketika kemudian ibunya,Puan Mona menghubunginya untuk menyampaikan perkhabaran perkahwinan Alongnya pada hujung bulan ini.Apa yang pasti kesempatan ini bolehlah dia pulang ke Malaysia dan..apalagi bertemu dengan buah hati pengarang jantung emasnya,Cik Eryna Damialah.
            Foto Mia yang baru die-melkan oleh Zty diupload masuk ke dalam I-Phonenya.Rindu sungguh dia pada gadis ini.Mia ni dah mandrem aku pakai bomoh manalah ni.Hatinya tersenyum riang.Tidurnya pasti diulit mimpi yang indah belaka.Eryna Damia.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
            Aku yang nak perkena dia layan aku malam ni,at the end aku yang layan dia pulak.Leter Izz.
Sedang asyik minah hodoh itu menyembur aku dengan bahasa ‘indah’nya tiba-tiba saja dia jatuh pengsan.Ketar lutut aku dibuatnya.Niat untuk membuli minah hodoh ini terus terbantut.
            Izz perlahan-lahan menyelimuti tubuh Mia dengan comforternya.Kain yang terlekap di dahi Mia diambil dan dibilas dengan air sejuk. Bersusah payah Izz meredah hujan untuk mencari ubat untuk Mia.Nyaris-nyaris dia hampir jatuh terjelupuk di hadapan farmasi.Kalau tak jatuh asset kehandsomean aku.You owned me Mia.
            Dengan berhati-hati jejari Izz yang runcing itu mengais rambut Mia yang menyelimuti leher gadis itu.Cantik.
            Jantungnya berdegup dengan kencang sekali.Dia kaku di hadapan gadis ini.Entah mengapa.Semenjak gadis ini muncul segala kesedihan aku seolah hilang satu persatu.Magis apa yang dimainkan engkau,Mia.Kau dan hanya kau.Dan Mel.Tiada lagi.Hanya Mia
Tut..tut..tut.
Telefon bimbit Blackberry  milik Izz melalak minta diangkat.
“Hai baby”.Suara lunak Luna kedengaran manja menyapa Izz.
“Hai.Tak tido lgi ke?”.Izz malas hendak melayan buah hatinya itu.Apa yang risaukan adalah Mia dan Mia.
“Tak boleh tido la baby.Why not you come and overnite dekat apartment I.I miss you like hell you know”.
Go to hell Luna.
“I’m not in the mood la.Next time ok.I need to go.Bye”.Noktah Izz.Malas dia hendak melayan perempuan murahan yang sanggup mempertaruhkan maruah mereka pada lelaki yang menabur janji palsu sepertinya. Desperate.
Damn it.How dare you Izz Rayyan.Like I care macam aku kebulur sangat dengan kau.Gertu Luna.Jejarinya pantas mendail nombor Tan Sri Eli.Pasti si tua itu tidak akan menolak pelawaan untuk bermalam di rumahnya.Nombor Izz di delete.Bye.Have a nice journey at the hell,Izz Rayyan Dato’Akram Willem.
            Izz kembali mengusap dahi Mia.Sudah kebah sedikit demamnya.Naga Tasik Chini.Gagah sungguh engkau Mia.Kenapalah aku tak sekuat engkau

            Tanpa disedari beberapa foto Mia ketika tidur berjaya ditangkapnya.
Cantik.Selamanya aku terlalu alpha dengan dunia luar hingga aku sendiri tidak sedar ada gadis yang secantiknya di hadapanku.Hatinya tidak keruan.Tiada benci.Tapi dia sendiri tidak pasti apa rasa itu.


“ Gravitation cannot be held responsible for people falling in love." 
Albert Einstein

1 comment:

dyana said...

best2...x sabo nk tggu bab 7 nie....cpt2..huhu...